١٠٠٠٠٠ امضا برای آزادی پرويز کامبخش
گزارشگران بدون مرز گزارشگران بدون مرز

اطلاعيه مطبوعاتي

شنبه ١٤ارديبهشت- ثور ١٣٨٧

 

طومار در خواست برای لغو حکم اعدام و آزادی پرويز کامبخش در روزنامه انديپندنت را تا امروز ١٠٠٠٠٠ نفر امضا کرده اند.

سيد پرويز کامبخش که از تاريخ ٥ عقرب ١٣٨٦ در بازداشت بسر مي برد، از سوی دادستان (سارنوالی) متهم به " در اختيار داشتن و انتشار مقاله ای کفر آميز " شده بود. روزنامه نگار جهان نو و دانشجوي رشته روزنامه نگاری در دانشگاه مزار شريف در تاريخ ٢ دلو ١٣٨٦ از سوی شعبه امنيت عامه دادگاه ابتدايي ولايت بلخ، به شکل غير علني و بدون حضور وکيل مدافع به اتهام " اهانت به دين اسلام و پخش مقاله ای کفرآميز" به اعدام محکوم شد.

اين روزنامه نگار جوان در تاريخ پنجشنبه ٩ حمل ١٣٨٧ به زندان پل چرخي در حومه کابل انتقال يافت. انتقال پرونده وی به کابل برای محاکمه در دادگاه تجدنظر اين اميدواری را مي دهد که روحانيون بنيادگرا نتوانند همانند دادگاه مزار شريف در رای دادگاه اعمال نظر کنند.

در افغانستان و در جهان برای آزادی سيد پرويز کامبخش تظاهرات و حمايت های بي شماری انجام گرفته است. از جمله مي توان از انجمن ها و سنديکاهای مدافع حقوق روزنامه نگاران در افغانستان، کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل خانم لوئيز آربور، پارلمان اروپا، وزير خارجه امريکا خانم کندليزا رايس و  ده ها سازمان بين المللي مدافع آزادی مطبوعات و بيان و حقوق بشر نام برد.

گزارشگران بدون مرز خواهان صدور رای منع تعقيب و آزادی فوری سيد پرويز کامبخش است

برای لغو حکم اعدام و آزادی پرويز کامبخش طومارگزارشگران بدون مرز را امضا کنيد

طومارگزارشگران بدون مرز- متن فارسي

طومارگزارشگران بدون مرز- متن فرانسه

طومار روزنامه انديپندنت

 


May 5th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها